Hyvä puoluekokousväki.
Entisenä joensuulaisena tuon terveiset Haminasta suuren lipputangon juurelta, Kaakkois-Suomesta, jossa seuraan arkea ja koko elämän kirjoa taksin ratin takaa. Sitä ennen mm. kotihoidossa lähihoitajana.
Iso osa sosiaali- ja terveyspalveluita on kuljetukset, jotka kilpailutetaan säännöllisesti. Hinta on usein se ratkaiseva tekijä, mutta haluaisin muistuttaa, että myös muut asiat ratkaisevat, nimittäin kuljetusten laatu.
Tuttu kuljettaja, joka tuntee asiakkaansa, luo turvaa.
Lämmin ja turvallinen auto saunakyydeillä ehkäisee vilustumista.
Luotettava paikallinen toimija vastaa kasvoillaan palvelun toimivuudesta.
Puhutaan nyt ihmisistä, joiden on luotettava ympärillä oleviin ihmisiin, kun itse ei enää voi toimia kuten haluaisi.
Puhutaan pienistä asioista, joilla on suuret seuraukset.
Hyvät ystävät, kuinka usein taksinkuljettaja on se henkilö, joka tekee huoli-ilmoituksen kun tutun asiakkaan voinnissa ja toimintakysyvyssä on selvä muutos? Usein.
Te, hyvät päättäjät kautta Suomen voitte muistuttaa näistä asioista. Älkää antako pelkän rahan ratkaista, sillä nämä on niitä pieniä asioita, jotka lopulta säästävät rahaa.
Simon kanssa samaa mieltä. Kilpailutusta pitäisi ”opettaa” ostoista päättäville. Halpuus ei todellakaan ole tilaajalle lopulta edullisinta. Katsokaa, mitä on käynyt ruoan tuottajille, kun on halpuutettu.