Kaakkois-Suomen vihreät päättivät kevätkokouksessaan 6.5.2023 esittää lappeenrantalaista kansanedustajaa Hanna Holopaista vihreiden varapuheenjohtajaksi jatkokaudelle.

– Pyrin jatkokaudelle vihreiden varapuheenjohtajaksi, koska haluan olla mukana johtamassa koko maan kattavaa ympäristöpuoluetta. Haluan tehdä politiikkaa, jolla torjutaan ilmastonmuutosta ja jonka avulla Suomesta tulee ympäristöteknologian edelläkävijämaa, Holopainen perustelee ehdokkuuttaan.

– Tällä hetkellä Suomeen virtaa vihreän teknologian investointeja. Suomessa on käynnissä vahva talouden muutos kohti ilmastoystävällisiä teknologisia ratkaisuja. Tulevan hallituksen on varmistettava, että kunnianhimoinen ilmastopolitiikka jatkuu – se on myös Suomen talouden etu, Holopainen muistuttaa.

Holopainen on ainoa varapuheenjohtajaksi pyrkivä vihreiden kansanedustaja, joka edustaa Itä-Suomea. Varapuheenjohtajat valitaan Vihreiden puoluekokouksessa Seinäjoella 10.-11.6.2023.

– Puolueen on pystyttävä puhuttelemaan koko Suomea, niin kaupunkien kuin maaseudun asukkaita. Jotta tämä on mahdollista, puoluejohdossa on oltava poliitikkoja eri puolelta Suomea. Meidän on löydettävä vastauksia maakuntien väestökatoon ja eriarvoistumiseen, jotta maakunnat pysyvät aidosti elinvoimaisina. Aluepolitiikan tulee olla kestävää ja alueiden vahvuudet ja erityispiirteet huomioivaa, Holopainen vaatii.

Hanna Holopainen on toisen kauden kansanedustaja ja yksi vihreiden kolmesta varapuheenjohtajasta. Holopainen on myös Lappeenrannan kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtaja. Holopainen on toiminut vuoden 2023 alusta Viite – Tieteen ja teknologian vihreät ry:n puheenjohtajana. Yhdistyksen tavoitteena on edistää tutkittuun tietoon pohjautuvaa politiikkaa. Koulutukseltaan Holopainen on diplomi-insinööri.

Lisäksi kevätkokouksessa päätettiin pyynnöstä esittää puoluesihteerin tehtävään Aleksi Mäntylää ja Anna Moringia sekä puoluevaltuuston varapuheenjohtajaksi Allu Pyhälammia. Mäntylä työskentelee Vihreiden kunta- ja alueasioiden suunnittelijana, tätä ennen hän on toiminut Hämeen vihreiden toiminnanjohtajana. Moring työskentelee johtavana asiantuntijana Monimuotoiset perheet -järjestöverkostossa. Pyhälammi toimii varapuheenjohtajana Hämeen vihreissä, lisäksi hänellä on muita luottamustehtäviä puolueessa.

Puoluehallituksen jäsenen tehtävään Kaakkois-Suomen vihreiden edustajana kevätkokous päätti esittää lappeenrantalaista Rosa Pakkasta ja mikkeliläistä Jukka Saikkosta. Pakkanen on Lappeenrannan kaupunginvaltuutettu ja Saikkonen on Kaakkois-Suomen vihreiden puheenjohtaja.

Puoluevaltuuston jäsenen tehtävään päätettiin esittää kotkalaista Riikka Kinnusta, mikkeliläistä Leena Kontista ja savonlinnalaista Lauri Kososta.

Lisätietoja, puolueen varapuheenjohtajaehdokas:
Hanna Holopainen, hanna.holopainen@eduskunta.fi, 044 571 3463