Kaakkois-Suomen vihreät ry:n piirihallitus on nimennyt eduskuntavaaliehdokkaaksi eduskunta-avustaja Oona Käyhkön Savonlinnasta. Aiemmin on nimetty kahdeksan ehdokasta.

Oona Käyhkö on 25-vuotias poliittinen avustaja vihreässä eduskuntaryhmässä ja kestävyystieteiden maisteriopiskelija Helsingin yliopistossa. Hän on alkujaan kotoisin Kerimäen kylältä Savonlinnasta. Hän on lähtenyt mukaan vihreisiin opiskeluaikanaan ja ollut erityisen aktiivinen vihreissä nuorissa.

– Luontokato on ilmastokriisin ohella eksistentiaalinen uhka meille kaikille. Suomen luontoa ei voi pelastaa kukaan muu kuin me suomalaiset itse. Meidän on käännettävä luontokato luonnon monimuotoisuuden elpymiseksi. Eduskunnassa keskittyisin luontokadon pysäyttämisen lisäksi puolustamaan koulutusta. Nuorilla ympäri Suomen tulee olla mahdollisuus tavoitella unelmiaan lähialueen ammattikouluissa, lukioissa ja korkeakouluissa. Opiskelijoiden toimeentuloa on parannettava, jotta kenenkään opintopolku ei jää varallisuudesta kiinni, painottaa Oona Käyhkö.

Oona Käyhkö oli ehdolla kuntavaaleissa Helsingissä ja on Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan varajäsen. Hän on myös vihreiden puoluevaltuuston varajäsen.

Kaikki tähän mennessä nimetyt ehdokkaat löytyvät piirin nettisivuilta: https://kaakkoissuomenvihreat.fi/eduskuntavaalit-2023/

Lisätietoja, ehdokkaat:
Oona Käyhkö, oonakayhko@gmail.com, 0407650087