Kaakkois-Suomen vihreät ry:n ylimääräisessä yhdistyksen kokouksessa 17.9. eduskuntavaaliehdokkaaksi nimettiin puoluesihteeri Veli Liikanen Mikkelistä, Jenni Aikio ja Teemu T. Kaskinen Kouvolasta, Teemu Laukkanen Pieksämäeltä ja Michael Pounds Kotkasta. Aiemmin on nimetty kolme ehdokasta.

Jenni Aikio on 37-vuotias Kouvolan kaupunginhallituksen jäsen ja Kymenlaakson hyvinvointialueen valtuuston 3. varapuheenjohtaja. Päivätyössään hän on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan toiminnanjohtaja.

– Tulevalla hallituskaudella on korjattava sote-uudistuksen valuviat. Hoitoalan henkilöstöpulaan ja haasteisiin on kyettävä vastaamaan ja pienipalkkaisten alojen palkkakuoppaan on puututtava. Lisäksi on löydettävä ratkaisuja mielenterveysongelmien juurisyihin ja panostettava koulutukseen varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin myös Kaakkois-Suomessa, vaatii Jenni Aikio.

Teemu Laukkanen on 34-vuotias pieksämäkeläinen luokanopettaja. Kuntavaaleissa 2021 hänet valittiin kaupunginvaltuustoon ja hän toimii myös kaupunginhallituksen jäsenenä. Laukkanen on aktiivinen erilaisissa urheiluyhdistyksissä.

– Pienellä paikkakunnalla asuvana tulee pohdittua näiden tulevaisuutta. Mielestäni peruspalvelut on turvattava muuallakin kuin kasvukeskuksissa ja elinvoimaan on panostettava joka puolella Suomea. Lisäksi lasten ja nuorten hyvinvointiin tulee puuttua. Nuoret ovat joutuneet kärsimään epävarmoista oloista muutaman viime vuoden ajan, ja heidän hyvinvointia ja koulutusta on tuettava, huomauttaa Teemu Laukkanen.

Veli Liikanen on 43-vuotias Vihreiden puoluesihteeri Mikkelistä. Hän vaikuttaa Mikkelissä kolmatta kautta kaupunginvaltuutettuna ja Etelä-Savon hyvinvointialueella aluevaltuutettuna. Liikanen on tällä hetkellä Kaakkois-Suomen vaalipiirin varakansanedustaja.

– Kriisien keskellä vihreät ratkaisut ovat ajankohtaisempia kuin koskaan. Elämme ratkaisevia vuosia niin fossiilienergiasta luopumisen, luonnonsuojelun kuin perustulonkin kannalta. Haluan vaaleissa puhua näiden asioiden puolesta ja vahvistaa mikkeliläisten ääntä eduskunnassa, toteaa Veli Liikanen.

Teemu T. Kaskinen on 45-vuotias kasvatusalan ammattilainen ja yrittäjä Kouvolasta. Hän on toiminut opetusalalla kahdenkymmenen vuoden ajan ja tehnyt yrittäjänä yhteistyötä mm. artistien ja luovan alan ammattilaisten kanssa.

– Koulutus on panostus tulevaisuuteen. Politiikassa tänään tehdyillä päätöksillä on vaikutuksia kymmenien vuosien päähän. Tulevaisuus rakennetaan kuitenkin nyt. Yhteiskunta tarvitsee kaikkia: työn tekijöitä, yrityksiä työllistämään sekä vahvat julkiset palvelut. Vain yhteistyöllä voidaan selvitä tulevista haasteista. Vihreä siirtymä ei ole vain välttämättömyys, se on yrityksille mahdollisuus, jossa Suomi voi olla eturintamassa ja tien näyttäjänä, muistuttaa Teemu T. Kaskinen.

Michael Pounds on 34-vuotias koripallovalmentaja Kotkasta, jolle koripallo on iso osa elämää. Hän on pelannut ammatikseen 15 vuotta eri puolilla Suomea, kunnes päätti uransa vuonna 2020. Nyt Pounds valmentaa kotkalaisia junioreita sekä toimii KTP:n valmennuspäällikkönä.

– Nuorten hyvinvointi heikkenee jatkuvasti. Lasten fyysinen kunto laskee vuosi vuodelta, kuten MOVE-testit osoittavat. Tämä vaikuttaa suoraan heidän henkiseen hyvinvointiinsa. Lisäksi koronan aikainen etäopetus ja sosiaalisen kanssakäymisen vähyys kuormittaa nuoria edelleen. Siihen täytyy löytää ratkaisuja, painottaa Michael Pounds.

Aiemmin nimetyt ehdokkaat:
Hanna Holopainen, Lappeenranta
Jonne Mustonen, Lappeenranta
Petri Pietiläinen, Kotka

Kaikki nimetyt ehdokkaat löytyvät piirin nettisivuilta: https://kaakkoissuomenvihreat.fi/eduskuntavaalit-2023/

Lisätietoja, ehdokkaat:
Jenni Aikio, jenni.aikio@vihreat.fi, 040 940 1529