Kaakkois-Suomen vihreät nimesivät kansanedustajan ja puolueen varapuheenjohtajan Hanna Holopaisen aluevaaliehdokkaaksi Etelä-Karjalaan ja puoluesihteeri Veli Liikasen Etelä-Savoon. Lisäksi nimettiin muita aluevaaliehdokkaita Etelä-Karjalaan, Kymenlaaksoon ja Etelä-Savoon.

Kaakkois-Suomen vihreät nimesivät piirihallituksen kokouksessa 11.11. yhteensä 26 uutta aluevaaliehdokasta Etelä-Savon, Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson maakuntiin, jotka toimivat jatkossa hyvinvointialueina. Ensimmäisissä aluevaaleissa 23.1.2022 valitaan aluevaltuustojen jäsenet uusille hyvinvointialueille. Ensimmäiset aluevaltuustot ovat tärkeässä roolissa uusia hyvinvointialueita ja niiden palveluja rakennettaessa.

– Uusien valtuutettujen vastuulla on linjata siitä, mihin toiminnan painopistettä suunnataan. On tärkeää panostaa ennaltaehkäisyyn ja siihen, että apua saa ajoissa ennen kuin ongelmat kasaantuvat. Kriittinen kysymys on erityisesti se, miten huolehdimme ammattitaitoisen henkilöstön saatavuudesta ja erityisesti nykyisten ammattilaisten pysymisestä alalla. Työn houkuttelevuudessa on kysymys paitsi palkkauksesta myös työn kuormittavuudesta, töiden organisoimisesta ja mahdollisuudesta tehdä työtä koulutuksensa mukaisesti, sekä kehittyä työssään, muistuttaa lappeenrantalainen kansanedustaja Hanna Holopainen.

– Näissä vaaleissa on kyse hyvinvointivaltion kivijalasta, yhdenvertaisten terveyden ja hyvinvoinnin palvelujen turvaamisesta. Lähden ehdolle ratkaisemaan maamme mielenterveyskriisiä ja kamppailemaan heikommassa asemassa olevien palveluiden puolesta. Ikääntyvässä maakunnassamme hyvinvointialue on rakennettava ihmisten ja ympäristön kannalta kestävälle pohjalle, toteaa puoluesihteeri Veli Liikanen.

Aluevaaliehdokkaiksi nimettiin 11.11. seuraavat henkilöt:

Etelä-Karjala

• Yrjö Pylvänäinen, Hirvensalmi
  • Brita Suokas, Juva
  • Kauko Väisänen, Mikkeli
  • Lisäksi yksi ehdokas, jonka nimi julkaistaan myöhemmin

Kymenlaakso

• Leena Heino, Kotka
  • Jasmin Juvonen, Kotka
  • Suvi Luoto, Kotka
  • Soili Vähä-Konka, Kouvola

Aiemmin nimettyjä ehdokkaita on 40. Tiedot kaikista Etelä-Karjalaan, Etelä-Savoon ja Kymenlaaksoon nimetyistä vihreistä ehdokkaista: https://kaakkoissuomenvihreat.fi/aluevaaliehdokkaat/

Viimeiset vihreät ehdokkaat nimetään piirihallituksen kokouksessa 8.12.2021.

Hanna Holopainen, kansanedustaja, puolueen varapuheenjohtaja, hanna.holopainen@eduskunta.fi, 0445713463
Veli Liikanen, puoluesihteeri, veli.liikanen@vihreat.fi, 0415493338