Ehdokkaita asetettiin Etelä-Karjalaan 6, Etelä-Savoon 4 ja Kymenlaaksoon 8. Lisäksi Kaakkois-Suomen vihreät päättivät esittää lappeenrantalaista kansanedustaja Hanna Holopaista Vihreiden varapuheenjohtajaksi ja mikkeliläistä Veli Liikasta puoluesihteeriksi jatkokaudelle.

Aluevaaleissa valitaan aluevaltuustojen jäsenet uusille hyvinvointialueille. Ensimmäiset aluevaalit käydään tammikuussa 23.1.2022. Kaakkois-Suomen vihreät asettivat ensimmäisessä erässä yhteensä 18 ehdokasta aluevaaleihin. Ehdokkaat nimettiin yhdistyksen ylimääräisessä kokouksessa keskiviikkona 25.8. Lisää ehdokkaita tullaan asettamaan seuraavan kerran syyskuussa.

– Kyseessä on historialliset vaalit, sillä olemme luomassa pohjaa kokonaan uudelle demokraattiselle hallinnon tasolle. Tavoitteena on saada vihreille täydet ehdokaslistat kaikkiin kolmeen maakuntaan, toteaa Kaakkois-Suomen vihreiden aluevaalityöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Hanna Holopainen.

– Aluevaltuuston tehtävä on tärkeä. Meidän on turvattava riittävät ja saavutettavat palvelut kaikille. Erityisesti haasteena tulevaisuudessa on saada houkuteltua sote-alan ammattilaisia meille töihin, kommentoi Kouvolan kaupunginhallituksen jäsen ja aluevaaliehdokas Jenni Aikio.

Ensimmäisiksi aluevaaliehdokkaiksi asetettiin seuraavat henkilöt:

Etelä-Karjala

• Raimo Oksala, Kotka
  • Sannamari Paldanius, Miehikkälä
  • Katja Ääpälä, Kouvola

Lisäksi kokouksessa päätettiin asettaa kansanedustaja Hanna Holopainen ehdolle Vihreiden varapuheenjohtajaksi. Holopainen on ensimmäisen kauden kansanedustaja ja hän toimii eduskuntaryhmässä hallintovaliokunnan asioista vastaavana edustajana. Hänellä on vahva ja vuosia jatkunut kokemus vihreän politiikan eri osa-alueilta Etelä-Karjalan ja Kaakkois-Suomen alueelta. Holopainen haluaa vahvistaa vihreää politiikkaa, joka huomioi alueiden erilaisuuden, tehden vihreistä aidosti koko Suomen puolueen.

Puoluesihteeriksi päätettiin esittää istuvaa puoluesihteeriä Veli Liikasta. Liikanen on kahden vuoden aikana onnistunut vahvistamaan puolueen tukea vihreille toimijoille ja ollut etäaikana reippaasti yhteydessä ehdokkaisiin ja puolueen aktiiveihin. Hän tuo myös puoluetoimistolle maakuntien tuntemusta.

Puoluehallituksen jäseniksi esitetään Jenni Aikiota (Kouvola) ja Mika Majamäkeä (Pieksämäki) sekä puoluevaltuuskunnan jäseniksi Katja Andrejevia (Hamina), Lauri Kososta (Savonlinna), Petri Pietiläistä (Kotka), Jukka Saikkosta (Mikkeli) ja Riikka Kinnusta (Kotka). Valinnat puolueen luottamustoimiin tehdään Vihreiden puoluekokouksessa 11. – 12.9.2021.