Jouluun on aikaa viikko ja koko maa alkaa hiljalleen laskeutua joulun viettoon. Koronatartuntojen kasvun hillitseminen on pidettävä kuitenkin edelleen mielessä myös nyt jouluun valmistautuessa. Nyt on entistä tärkeämpää jaksaa jatkaa koronataistelua. Kysymys on siitä, että jokainen osaltaan noudattaa annettuja viranomaisohjeita ja suosituksia. Sitä ei pidä odottaa, että ne muuttuvat määräyksiksi.

Kaakkois-Suomessa oma erityispiirteensä on rajan läheisyys ja rajan yli tulevien tartuntojen ennaltaehkäisy. Terveysviranomaiset ovat suositelleet välttämään matkustamista Venäjälle. Luoteis-Venäjän koronatilanne on saatujen tietojen mukaan hälyttävällä tasolla.

Tässäkin tapauksessa ratkaisevaa on ihmisten käyttäytyminen ja ymmärrys tilanteen vakavuudesta. Jos esimerkiksi perhesyistä on pakottavia tarpeita rajanylittämiseen, on tärkeää noudattaa 10 päivän karanteenisuositusta. Joulun pyhistä huolimatta toivottavasti vastuuviranomaiset kunnissa, alueellisessa terveydenhuollossa ja valtionhallinnossa seuraavat tilanteen kehittymistä ja tarvittaessa reagoivat nopeasti.

Meillä on todella edessä eräs nykyhistorian merkillisimmistä jouluista. Toisaalta tämä erikoinen aika tarjoaa tervetulleen mahdollisuuden luopua joulun suorittamisesta. Meillä on lupa keskittyä niihin ydinasioihin, joista joulutunnelma, rauha ja levollisuus muodostuvat. Vuosi on ollut raskas ja henkistä kestävyyttä on koeteltu. Kohta jakoon tuleva rokote luo onneksi toivoa, kunhan vielä jonkun aikaa jaksamme sinnitellä ja tukea toisiamme.

Pekka Simojoen joululaulun sanoin:

”Niityillä lunta, hiljaiset kadut
Taakse jo jäänyt on syksyn lohduttomuus.
Muistojen virtaa, lapsuuden sadut.
Sanoma joulun on uusi mahdollisuus. ”

Ymmärrämme nyt paremmin sen, että fyysisen etäisyyden ei tarvitse antaa määritellä henkistä läheisyyttä. Olemme oppineet käyttämään sähköisiä viestintävälineitä ja voimme kohdata toisiamme etäyhteyksin. Toivottavasti tämä madaltaa kynnystä jakaa joulukokemusta myös kaukana asuvien läheisten kesken. Joulunvietto, yhteiset tonttuleikin ja lahjojen avaaminen voidaan järjestää myös virtuaalisesti.

Hyvänä esimerkkinä perinteiden muokautumisesta uuteen tilanteeseen on se, että seurakunnat ovat onnistuneesti järjestäneet virtuaalisia Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksia, joissa osallistujamäärää ei ole rajoittanut kirkon seinät.

Etäyhteyksin vietetyssä joulussa on myös paljon positiivisia puolia. Emännän ja isännän vastuu on pienempi, heitä eivät stressaa nurkissa pyörivät villakoirat eivätkä keittiöön kertyvät tiskivuoret.

”Tahtoisin päästä paimenten mukaan,
unohtaa kiireen ja melun rasittavan.
aamu kun koitti,
tiesikö kukaan.
Tuo ensi joulu,
sai muuttaa historian.”

Tämän lempijoululauluni säkeiden myötä haluan toivottaa kaikille rauhallista ja turvallista joulua!

Hanna Holopainen, kansanedustaja