Suomessa asuu tällä hetkellä noin 270 000 ulkomaalaistaustaista henkilöä. Toiseksi yleisin ryhmä ovat venäjänkieliset, heitä Suomessa asuu noin 35 000 henkilöä. Venäjän ja Suomen kaksoiskansalaisia oli vuoden 2019 lopussa yhteensä 33 455. Heistä valtaosa asuu Kaakkois-Suomessa.

Itärajan raja-asemilla ei tällä hetkellä järjestetä koronatestejä. Rajan ylittäjiä on nyt enimmillään päivittäin noin 1 500, mikä koostuu lähinnä raskaiden ajoneuvojen kuljettajista, työmatkaliikenteestä ja oleskelulupalaisista. Tavallisilta matkustajilta raja on suljettu, mutta esimerkiksi kaksoiskansalaiset voivat liikkua sen yli melko vapaasti.

Esimerkiksi 8.-9.12.kaakkoisrajalla tilanne oli se, että tiistaiaamusta kello kuudesta keskiviikkoaamuun kello kuuteen kaakkoisilla raja-asemilla oli ylittäjiä Kaakkois-Suomen rajavartiolaitoksen mukaan 1 494. Heistä suomalaisia oli 122, venäläisiä 1 294 ja muiden maiden kansalaisia 78. Luvussa ovat yhteensä molempiin suuntiin ylittäjät Vaalimaalla, Nuijamaalla, Imatralla ja Parikkalassa. Joulua ja Pakkasukon juhlaa kohden rajaliikenteen odotetaan vilkastuvan.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä on kehitetty Finentry-sovellus, jonka kautta matkustaja saa tietoa koronavirusepidemian edellyttämistä testauskäytännöistä ja karanteenista Suomessa. Sovellus on tulossa käyttöön myös kaakkoisrajalla. Sovelluksen avulla matkustaja voi varata ajan koronavirustestiin Suomessa. Myös testituloksen saa sovelluksen kautta. Sovelluksen on siis määrä korvata kaakkoisrajalle suunnitellut koronatestauspisteet. Finentry on tarkoitus ottaa käyttöön vasta tammikuussa.

Kaakkois-Suomen vihreät ry vetoaa kaakkoisen rajaseudun kuntiin ja sairaanhoitopiireihin sekä sote-kuntayhtymiin, jotta voimassa olevat matkustusohjeet ovat varmasti saatavilla verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa myös venäjänkielisinä. Jokaisen kunnan on syytä panostaa venäjänkieliseen viestintään ennen joulun ja uudenvuoden aikaa, koska Finentry-sovellus ollaan ottamassa käyttöön aikaisintaan vasta tammikuussa. Venäjän koronatilanne on edelleen huolestuttava ja vain kohdennetulla venäjänkielisellä viestinnällä voimme tavoittaa matkaa suunnittelevat kuntalaiset, jolloin matkalle lähtöä voidaan harkita uudestaan. Lisäksi Kaakkois-Suomen vihreät toivovat, että joulun ja uudenvuoden ajaksi Kaakkois-Suomen raja-asemille varattaisiin mahdollisuus suoraan koronatestiin ohjaamiseen, jotta kaikki mahdolliset tartuntatapaukset saadaan jäljitettyä pikaisesti. Tähän toivomme sosiaali- ja terveysministeriöltä tukea.

Kaakkois-Suomen vihreät ry:n syyskokousessa 16.12.2020