Kaakkois-Suomen vihreät kuulivat vaalipiirin vihreiden kansanedustajien Hanna Holopaisen ja Heli Järvisen ajankohtaiset kuulumiset eduskunnasta ja ottivat kantaa Haarikko-Punkaharjun alueelle sijoittuvan kansallispuiston puolesta kevätkokouksessaan 13.6. Lisäksi hyväksyttiin lisätalousarvio Kaakkois-Suomen vihreiden kuntavaalikampanjaa tukemaan.

– Vihreällä elvytyksellä torjumme ilmastonmuutosta ja turvaamme luonnon monimuotoisuutta. Rahaa käytetään viisaasti tulevien sukupolvien kannalta. Historiallisen suuret panostukset kestävään liikkumiseen tukevat ilmastonmuutoksen torjuntaa. Panostukset lasten ja nuorten hyvinvointiin tasoittavat kriisin vaikutuksia ja turvaavat kaikkien mahdollisuuksia hyvään elämään, kehui kansanedustaja Hanna Holopainen hallituksen lisätalousarviota kevätkokouksen avauspuheessa.

Kannanotto Haarikko- Punkaharjun alueen kansallispuiston synnyttämisen puolesta hyväksyttiin yksimielisesti. Kansallispuistojen tehtävänä on luonnon monimuotoisuuden suojelu. Suomen kaakkoisella kulmalla metsien suojelulle on erityinen tarve, sillä Etelä-Karjalassa ja Kymenlaaksossa on tehty vuodesta 2015 lähtien suurimmat ylitykset kestävässä hakkuukertymässä koko Suomessa.

–  Etelä-Karjalassa ei ole vielä omaa kansallispuistoa ja kansallispuistolla olisi valtava merkitys paitsi maakunnan imagoon, myös Ruokolahden kunnan matkailulle, piirihallituksessa toimiva ruokolahtelainen Sonja Kähäri toteaa.

Kevätkokouksessa hyväksyttiin myös 6000 euron lisätalousarvio Kaakkois-Suomen vihreät ry:n jäsenjärjestöjen tueksi, jotta vuoden 2021 kuntavaaleihin saadaan runsaasti vihreitä ehdokkaita.

–  Tavoitteemme on, että ensi keväänä on mahdollista tehdä äänestyspäätös yhä suuremmasta vihreästä ehdokasjoukosta kaikkialla. Kaakkoon tulee myös lisää kuntia, joissa on mahdollisuus äänestää vihreitä, linjaa piirin puheenjohtaja Juha Attenberg.

Lisäksi kevätkokous käsitteli vuoden 2019 tilinpäätöksen, toimintakertomuksen ja tilintarkastajan lausunnon, sekä päätti tilinpäätöksen vahvistamisesta ja vastuuvapauden myöntämisestä hallitukselle ja muille tilivelvollisille.  Kevätkokous pidettiin Kouvolassa, mutta suurin osa kokousedustajista osallistui kokoukseen etäyhteyden avulla.

Kannanotto “Kaakkois-Suomen vihreät ry toivoo Haarikko-Punkaharjun alueelle kansallispuistoa” kokonaisuudessaan: https://kaakkoissuomenvihreat.fi/2020/06/13/kaakkois-suomen-vihreat-ry-toivoo-haarikko-punkaharjun-alueelle-kansallispuistoa/

Lisätietoja kannanotosta:
Hanna-Kaisa Lähde, kansanedustaja Hanna Holopaisen poliittinen avustaja, hanna-kaisa.lahde@eduskunta.fi, 0503038501

Lisätietoja kokouksesta:
Juha Attenberg, puheenjohtaja, juha.attenberg@kotka.fi, 0405085153