Puoluevaltuuskunnan kokous pidettiin viime viikonloppuna Helsingissä. Puoluevaltuuskunta on siis puolueemme elin, joka puoluekokousten välillä toimii korkeimpana poliittisena linjanvetäjänämme, päätyönään poliittisia kantojamme määrittävien ohjelmapapereiden laatiminen. Meiltä Kaakkois-Suomesta kokoukseen osallistui allekirjoittaneen lisäksi Maisa Juntunen Kangasniemeltä ja Antti Van Wonterghem Kouvolasta (Viitteen edustajana).

Kokouksen pääpointti oli Reilun muutoksen ohjelman hyväksymisessä. Iiris Suomelan johtama työryhmä oli ohjelman hyvin valmistellut, joten vaikka siihen lauantain aikana varsin montaa muutosta esitettiinkin, ei sunnuntaina hyväksytty lopullinen versio lopulta paljoakaan eronnut työryhmän ehdotuksesta. Hyvin pidettiin kiinni siitä johtoajatuksesta, että Reilun muutoksen ohjelmassa esitettyjen toimenpiteiden pitää sekä torjua ilmastonmuutosta, mutta samalla myös vähentää köyhyyttä ja eriarvoistumista. Tämä nyt hyväksytty ohjelma siis hienosti nivoo yhteen Vihreiden ilmastomuutokseen, köyhyyteen ja koulutukseen liittyvät kärkiteemat jo useiden vuosien ajalta. Ja luonteeltaanhan tämä ohjelma on ennennäkemätön – koskaan ennen ei tällä tavalla rinnakkain ole samassa ohjelmassa käsitelty ilmastonmuutoksen torjuntaa ja hyvinvointivaltion säilyttämistä! Nyt vaan pitää saada tämä sama ajatusmaailma mukaan sekä kansalliseen että EU:n laajuiseen lainsäädäntöön. Siinä me kaikki voimme auttaa rummuttamalla tätä Reilun muutoksen ohjelmaa somessa ja ihan joka paikassa.

Lue Maria Ohisalon ja Iiris Suomelan kommentit liittyen Reilun muutoksen ohjelmaan: https://www.vihreat.fi/artikkeli/2020/02/vihreat-reilu-muutos-tarkoittaa-etta-paastoja-eriarvoisuutta-vahennetaan-yhta-aikaa

Perehdy tarkemmin Reilun muutoksen ohjelmaan: https://www.vihreat.fi/reilun-vihrean-muutoksen-ohjelma

Kokouksen toinen ohjelmanumero oli Kaupunki- ja kuntavision lähetekeskustelu. Työryhmä oli nimetty ja sitä johtamaan oli valittu Jaakko Stenhall Tampereelta (kaupungit) ja Tiina Huilaja Kittilästä (kunnat). He esittelivät lähtötilanteen ja painottivat, että tässä visiossa olisi nimenomaan kyse visiosta; pitkälle tulevaisuuteen kurottavasta näkemyksestämme hyvästä asumisesta ja elämisestä Suomessa, ei siis mistään tee-näin-oppaasta. Lisäksi työryhmä oli jo päätyneet rajaamaan hallintoon ja ylikunnallisiin palveluihin (sote) liittyvät asiat tämän ohjelmapaperin ulkopuolelle. Omassa puheenvuorossani pyysin työryhmää huomioimaan suurten kaupunkien (Helsinki-Tampere-Turku kasvukolmio) ja pienten kuntien väliin jäävät keskisuuret kaupungit, joita meillä Kaakkois-Suomessakin on monta. Nyt laadittavan kaupunki- ja kuntavision pitäisi olla myös meidän visiomme. Syksyllä pitäisi vision olla valmis.

Kokoustelun ohessa saimme lauantai-päivän aluksi kuulla puoluejohtomme tervehdykset ja päivän päätteeksi järjestettiin puoluevaltuuskunnan jäsenille ministeriemme kyselytunti puoluetoimistolla. Kyselytunnin päätteeksi tarjolla oli pizzaa (vege sellaista) ja viiniä. Mukava oli tutustua paremmin muihin valtulaisiin ja kuulla ministeriemme mietteitä. Melkoista pyöritystähän tuo välillä on, mutta konkarimme Pekka Haavisto toi vuosien kokemuksellaan asioihin hyvin perspektiiviä – on sitä pyöritystä ollut ennenkin, hyvin puolueemme nuori kärki Maria Ohisalon johdolla paattiamme ohjaa.

Voit myös lukea Maisan tunnelmia ja puheen puoluevaltuuskunnan kokouksesta:
Antin ajatuksia ja puheet kokouksesta:

Puoluevaltuuston seuraava kokous on huhtikuussa Iisalmella 25.-26.4.2020 ja toukokuussa onkin sitten puoluekokous Joensuussa 23.-24.5.2020.

Aleksi Laine
laine.aleksi@gmail.com