Vihreiden uusi puoluejohto valittiin Porin puoluekokouksessa 15.-16.6.2019 seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. Luottamustoimiin valittiin useita kaakkoissuomalaisia vihreitä.

Uudeksi puoluesihteeriksi valittiin mikkeliläinen Veli Liikanen. Veli on aiemmin toiminut puolueen varapuheenjohtajana ja seuraa tehtävässä Lasse Miettistä. Puoluesihteeri vastaa puolueorganisaation vetämisestä ja puoluetoimiston johtamisesta sekä osallistuu vihreän politiikan tekemiseen osana puoluejohtoa.

– Puoluesihteerinä haluan pitää huolta siitä, että vihreiden arvot ja viesti näkyvät kirkkaampana kuin koskaan. Tässä ahdistavassa maailmassa meidän tehtävämme on tarjota toivoa. Meidän on tarjottava mahdollisimman monelle ihmiselle mahdollisuus tulla mukaan tekemään sankaritekoja paremman tulevaisuuden puolesta, Liikanen sanoi.

Kaakkois-Suomen vaalipiirin alueelta puoluehallituksen varajäseneksi valittiin kouvolalainen Juha Huhtala. Hän on ollut puoluehallituksessa myös edellisellä kaksivuotiskaudella. Puoluehallituksen tärkeimpiin tehtäviin kuuluu huolehtia puoluekokousten ja valtuuskunnan päätösten täytäntöönpanosta sekä suunnitella ja ohjata puolueen toimintaa ja vaalivalmisteluita.

– Olen iloinen luottamuksesta, ja jatkosta puoluehallituksen pöydän ympäriltä. Olen erittäin motivoitunut hallitustyöstä, jossa Vihreissä myös varajäsenet ovat tasavertaisina mukana. Puoluehallituksessa aion nostaa Kaakkois-Suomen erityispiirteitä mukaan päätöksentekoon. Haluan edistää Kaakkois-Suomen koulutuksen tulevaisuuden edellytyksiä. On tärkeää, ettei laadukkaat koulutuspaikat ja tutkimus keskity vain metropolialueelle. Meillä on sekä yliopisto LUT, että laadukas ammattikorkeakoulu XAMK, jotka lisäävät merkittävästi alueen elinvoimaisuutta. Myös uusia avauksia alueellisessa koulutuspolitiikassa tarvitaan, ja haluan olla näitä tekemässä, Huhtala sanoi.

Puoluevaltuuskuntaan Kaakkois-Suomesta valittiin kangasniemeläinen Maisa Juntunen ja lappeenrantalainen Kimmo Klemola, sekä heidän varajäsenikseen kotkalaiset Tiina Rosberg ja Aleksi Laine. Puoluevaltuuskunta toimii puoluekokousten välillä puolueen korkeimpana poliittisena linjanvetäjänä. Vihreiden osallistumisesta hallitusyhteistyöhön päättää puoluevaltuuskunnan ja eduskuntaryhmän yhteiskokous.

– Puoluevaltuuskunnasta aion vaikuttaa varsinkin energia-, ilmasto-, liikenne- ja metsälinjauksiin. Olen jo aiemmin tehnyt vihreille esimerkiksi lentoveromalleja, Klemola sanoi.

– Haluan tuoda esiin erilaisten ja erikokoisten paikkakuntien erityispiirteitä ja merkitystä osana yhteiskuntaa. Haluan olla tekemässä vihreistä koko Suomen puoluetta, jolla on visio myös kestävästä aluepolitiikasta, sillä elävä maaseutu ja elinkelpoinen planeetta kulkevat käsi kädessä, Juntunen sanoi.

Yhteystiedot:

Veli Liikanen, 041 549 3338, veli.liikanen@vihreat.fi