Kaakkois-Suomen Vihreät ehdokkaat

19 Annika Aalto-Partanen

FM meribiologi, kehityspäällikkö, 40v, Kotka

Perheessäni on 2 tytärtä ja aviomies sekä koira ja kolme kanaa, kukko ja talon toisessa päässä tyttärien mummi.
Minulla on valtuustokokemusta v. 2009 alkaen ja olen oppinut, että tulosten aikaansaamiseen eivät riitä pelkästään hyvä tahto ja oikeat teot.

aalto-partanen.fi

20 Jenni Aikio

viestintä- ja liikunta-alan yrittäjä, YAMK, 34v, Kouvola

Olen Vihreä kaupunginvaltuutettu, viestintä- ja liikunta-alan yrittäjä sekä 2- ja 4-vuotiaiden lasten äiti Kouvolasta. Tänä keväänä olen ehdolla eduskuntaan ympäristön, lapsiperheiden ja yhdenvertaisen tulevaisuuden puolesta.

jenniaikio.fi

21 Katja Andrejev

ammattikoulutuksen tiimipäällikkö, MBA, 38v, Hamina

Olen kahden kouluikäisen lapsen äiti, kaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen jäsen sekä maakuntavaltuutettu. Vihreiden puoluevaltuuskunnan varapuheenjohtaja (2013-2017), Kaakkois-Suomen Vihreät ry:n puheenjohtaja (2016-2018).

katjaandrejev.fi

22 Hanna Holopainen

tuotantotalouden diplomi-insinööri, valtuuston 2. vpj, 42 v, Lappeenranta

Torjutaan ilmastonmuutos ja tehdään Suomesta ympäristöteknologian edelläkävijä. Turvataan lapsille yhdenvertaiset mahdollisuudet hyvään elämään. Lopetetaan työttömien ja pätkätyöläisten kyykytys ja otetaan käyttöön reilu ja kannustava sosiaaliturva.

hannaholopainen.fi

23 Juha Huhtala

yrittäjä, 39v, Kouvola

Haluan hoitaa ihmisten asioita vuorovaikutuksessa heidän kanssa. Minulle tärkeää: avoimuus, yhteistyö ja hyvinvointivaltio. Työtä, turvaa ja puhdas luonto.

juhahuhtala.fi

24 Sari Hyytiäinen

äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori, filosofian maisteri, 51v, Kouvola

Olen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Kouvolasta, kotoisin Lappeenrannasta, Kouvolan kaupunginvaltuutettu ja Äidinkielen opettajain liitto ry:n puheenjohtaja. Naimisissa, kaksi lasta.

sarihyytiainen.fi

25 Virpi Junttila

tutkijaopettaja, tekniikan tohtori, 44v, Lappeenranta

Aikaansaava ja työtä pelkäämätön yhteistyön rakentaja. Pitkäaikainen kaupunginvaltuutettu ja valtuustoryhmän PJ (Lappeenranta). Tieteen osaaja, arjen ratkaisujen tekijä. Kulttuuri- ja tiedekasvattaja. Luonnon ja koulutuksen edunvalvoja.

henkilot.vihreat.fi/virpi.junttila/

26 Maisa Juntunen

maatalousyrittäjä, filosofian maisteri, 39v, Kangasniemi

Kaupungit ja maaseutu tarvitsevat toisiaan. Luonnon arvostus, lähipalvelut, lähiruoka ja avoin päätöksenteko ovat keskeisiä. Ilmastonmuutosta ja köyhyyttä on torjuttava oikeudenmukaisesti niin, että jokaisella on mahdollisuus kestäviin valintoihin.

maisajuntunen.fi

27 Heli Järvinen

kansanedustaja, toimittaja, 55v, Savonlinna

Haluan jättää planeettamme lapsillemme vähintään yhtä hyvässä kunnossa kuin olen itse sen saanut. Ja haluan pitää huolta siitä, että kaikilla on samanlaiset mahdollisuudet: lapsilla päivähoitoon, nuorilla koulutukseen, aikuisilla töihin ja eläkeläisillä riittävään toimeentuloon. Näiden puolesta teen töitä.

helijarvinen.fi

28 Kimmo Klemola

ilmastoasiantuntija, tekniikan tohtori, 54v, Lappeenranta

Vihreä mies. Etelä-Karjalan vihreiden puheenjohtaja. Luonnonsuojelija. Luonnonvarojen, energian, liikenteen, ympäristön, ilmaston ja kasvihuonekaasupäästöjen laskennan asiantuntija. Eläinoikeuksien puolustaja. Squashin pelaaja. Isä. Kukun isäntä.

kimmoklemola.fi

29 Lauri Kosonen

maanviljelijä, kaupunginhallituksen II varapuheenjohtaja, 32v, Savonlinna

Olen pitkän linjan vihreä joka on ollut mukana puolueessa jo yli 10 vuotta. Mukaan politiikka lähdin halusta tehdä maailmasta parempi paikka itselleni ja muille. Meillä ei ole PLANeetta B:tä, joten pidetään tästä nykyisestämme huolta.

laurikosonen.fi

30 Aleksi Laine

ympäristölaboratorion asiakkuuspäällikkö, kemisti FM, 40v, Kotka

Maanviljelijän poika, reservin yliluutnantti, Kotkan kendoseuran puheenjohtaja ja kahden lapsen isä. Isä, joka on huolestunut ilmastonmuutoksesta, koventuvista arvoista ja heikompien pärjäämisestä. Sudet ovat ottaneet paimenten paikan.

aleksilaine.fi

31 Veli Liikanen

Vihreiden varapuheenjohtaja, nuorisotutkija, 40v, Mikkeli

Sitoutunut ilmastojohtaja ja luotettava koulutuksen puolustaja valmiina eduskuntaan! Lupaan tässä ajassa tehdä koko sydämestäni töitä sen eteen, että tasa-arvoa, ihmisoikeuksia ja tulevia sukupolvia puolustavat voimat voittavat.

veliliikanen.fi

32 Hanna-Kaisa Lähde

kulttuurituottaja AMK, nuorisotyöntekijä, 44v, Kotka

Kotkan kaupunginhallituksen jäsen. Olen toiminut valtuutettuna myös Joutsenossa ja Imatralla. Asun Kotkassa ja vapaa-aikaa vietän Imatralla. Teen töitä Haminan kaupungilla nuorten osallisuuden parissa. Taistelen ihmisarvon ja ilmaston puolesta.

ehdokkaat.vihreat.fi/hanna-kaisa.lahde/

33 Mari Parkkinen

pappi, toimittaja, 47v, Mikkeli

Olen pappi, radiotoimittaja ja tutkija Mikkelistä. Tällä hetkellä työskentelen väitöskirjatutkijana Itä-Suomen yliopistossa. Ennen pappisuraani työskentelin radiotoimittajana noin viisitoista vuotta. Eriarvoisuuden kierre pitää katkaista, siksi lähdin politiikkaan.

mariparkkinen.fi

34 Ritva Pohjola

äidinkielen lehtori, eläkkeellä, logoterapeutti LTI, 76 v, Imatra

Olen imatralainen ympäristölautakunnan jäsen ja kaupunginvaltuuston varajäsen. Kuulun kirkkovaltuustoon ja –neuvostoon. Finfami, Unicef ja Aivoliitto ovat lähellä sydäntäni.
35 Sonja Silvo

terveydenhoitaja, lähihoitaja, 23v, Ruokolahti

Toimin Etelä-Karjalan Vihreiden varapuheenjohtajana sekä Kaakkois-Suomen Vihreiden piirihallituksessa. Eduskuntavaaliehdokkaana tavoitteenani ovat tasa-arvon edistäminen, ilmastonmuutoksen torjuminen sekä terveyspalveluiden kehittäminen.

Listan yhteiset teemat

Pysäytetään ilmastonmuutos, suojellaan yhteistä ympäristöämme

Suojellaan luonnon monimuotoisuutta ja kasvatetaan hiilinieluja, poistetaan ympäristölle haitalliset tuet ja tehdään liikenne päästöttömäksi. Uudistetaan kaivoslaki ja kehitetään maataloustuotantoa eettisempään ja kestävämpään suuntaan.
Huolehditaan, että jokaisella on mahdollisuus kestäviin valintoihin taloudellisesta tilanteesta ja asuinpaikasta riippumatta.

Koulutus kansalliseksi kärkihankkeeksi!

Satsataan varhaiskasvatukseen ja peruskoulun ydintehtävään: palautetaan subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus ja pienennetään ryhmäkokoja.
Turvataan opettajille resurssit työnsä tekemiseen ja oppilaille yksilöllinen tuki. Taataan kaikille oikeus maksuttomaan toisen asteen koulutukseen. Varmistetaan korkeakoulutuksen ja tutkimuksen laatu alueellamme.

Torjutaan köyhyyttä ja eriarvoisuutta

Uudistetaan sosiaaliturva kohti perustuloa. Taataan palveluiden saavutettavuus ja laatu. Hyvä elämä on kaikenikäisten oikeus. Perustetaan vanhusasiainvaltuutetun virka.
Uudistetaan perhevapaat tasa-arvoisemmiksi ja joustavammiksi. Lisätään osallisuutta, torjutaan huono-osaisuutta ja kannetaan globaalia vastuuta.

Luodaan työtä ja turvaa

Koulutuksella ja osaamisella turvataan osaava työvoima. Edistetään työelämän tasa-arvoa. Madalletaan työelämän kynnyksiä ja uudistetaan työnhakijapalvelut. Pidetään kaikki mukana!